"Mașinăria. Musicalul - Adding Machine" at National Theatre Bucharest, TNB
After the successful start with an unconventional musical "Next to Normal", the Romanian CREAS producer team Victor Bucur and Daniel Burcea now ventured into "Mașinăria. Musicalul - Adding Machine". This musical is based on the expressionist play of the same name by Elmer Rice (1923) about the transformation of modern man into a machine, with music by Joshua Schmidt and book by Jason Loewith and Schmidt. First performed in the US in 2007, in London in 2016, a new version went on stage at the National Theatre Bucharest in 2022.
Photo: Florin Ghioca (Mr. Zero - Andrei Ioan Ionescu (m.) and cast)
Accountant Mr. Zero is fired after 25 years and replaced by a calculating machine. He then murders his boss and faces execution. After a banal life with his banal wife and a secret love, he finds in the afterlife what life had denied him. However, Zero is unable to reconcile this with his sense of justice and his identity as a murderer, as he encounters a similar kind of life beyond death as on earth, based on authoritarian order and the need to enforce rules for those who call the shots.
Internationally renowned director Alexander Hausvater had wished for this unconventional piece. Written for just three instruments (piano, synthesizer, percussion), the production relied on musical recordings to give it a more pleasing feel. After all, the director wanted a black satire "that gives hope that there is a light beyond the horizon for which one must fight, endure and sacrifice."
The roles were cast with actors, among others, who had to deal with partly operatic, partly abstract film music in a completely new way, a chance to underline the expressionistic character of this very philosophical and sombre commentary on the meaning of life. As musical director, Alexandru Burca handled piano and synthesizer. Vlad Vedeș mixed all the tracks into the sonorous entity of the final recordings, then recorded them for the live singers. Mădălina Ene coached the voices and acted as conductor to the performers across multiple monitors to time the precarious cues. The particularly difficult part of Ms Zero proved to be a total challenge for actress Natalia Calin, as this role is meant for a classical singer or musical actress with a classical vocal training. However, her natural voice plus her acting talent brought success! The alternate casting guaranteed Oana Berbec, a classical soprano who, with the help of the director, went way beyond her limits. Known as Amos from the musical Chicago, Andrei Ioan Ionescu delivered a perfect Mr Zero.
The audience was invited to join Mr. Zero on an extraordinary journey to reflect on the true cost of a human soul, combined with haunting music by Joshua Schmidt inspired by gospel, opera, jazz and rock'n'roll.
Nach dem gelungen Einstieg mit einem unkonventionellen Musical „Next to Normal“ wagte sich nun das rumänische CREAS Produzententeam Victor Bucur und Daniel Burcea an "Mașinăria. Musicalul - Adding Machine". Dieses Musical basiert auf dem gleichnamigen, expressionistischen Theaterstück von Elmer Rice (1923) um die Verwandlung des modernen Menschen in eine Maschine, mit der Musik von Joshua Schmidt und dem Buch von Jason Loewith und Schmidt. 2007 in den USA uraufgeführt, 2016 in London, ging eine Neufassung in 2022 im Nationaltheater Bukarest auf die Bühne.
Buchalter Mr. Zero wird nach 25 Jahren entlassen und durch eine Rechenmaschine ersetzt. Er ermordet daraufhin seinen Chef und sieht sich der Hinrichtung gegenüber. Nach einem banalen Leben mit seiner banalen Ehefrau und einer heimlichen Liebe, findet er im Jenseits das, was das Leben ihm verwehrt hatte. Jedoch vermag Zero dies nicht mit seinem Sinn für Gerechtigkeit und seiner Identität als Mörder vereinbaren, denn er trifft über den Tod hinaus auf eine ähnliche Art von Leben wie auf der Erde, basierend auf autoritärer Ordnung und der Notwendigkeit, Regeln für die durchzusetzen, die das Sagen haben.
Gewünscht hatte sich der international bekannte Regisseur Alexander Hausvater dieses unkonventionelle Stück. Geschrieben für lediglich drei Instrumente (Piano, Synthesizer, Schlagwerk) setzte die Produktion auf musikalische Einspielungen, um dem Ganzen eine etwas gefälligere Note zu verleihen. Schließlich wollte der Regisseur eine schwarze Satire, „die Hoffnung darauf macht, dass es hinter dem Horizont ein Licht gibt, für das man kämpfen, aushalten und Opfer bringen muss."
Die Rollen wurden u.a. mit Schauspielern besetzt, die sich mit teils opernhafter, teils abstrakter Filmmusik vollkommen neu beschäftigen mussten, eine Chance, den expressionistischen Charakter dieses sehr philosophischen und düsteren Kommentars über den Sinn des Lebens zu unterstreichen. Als musikalischer Leiter erledigte Alexandru Burca Piano und Synthesizer. Vlad Vedeș mischte sämtliche Tracks zum klangvollen Gebilde der finalen Aufnahmen, um diese dann für die Live-Sänger einzuspielen. Mădălina Ene trainierte die Stimmen und fungierte den Darstellern über mehrere Monitore hinweg als Dirigentin, die prekären Einsätze zu takten. Der besonders schwierige Part der Ms Zero erwies sich für Schauspielerin Natalia Calin als totale Herausforderung, da diese Rolle für eine klassische Sängerin oder Musicaldarstellerin mit einer klassischen Stimmbildung gedacht ist. Ihre natürliche Stimme plus ihr schauspielerisches Talent brachten jedoch den Erfolg! Die alternierende Besetzung garantierte Oana Berbec, eine klassische Sopranistin, die mit Hilfe des Regisseurs weit über ihre Grenzen hinausging. Bekannt als Amos aus dem Musical Chicago lieferte Andrei Ioan Ionescu einen perfekten Mr. Zero.
Das Publikum war aufgefordert, sich mit Mr. Zero auf eine außergewöhnliche Reise zu begeben, um über den wahren Preis einer menschlichen Seele nachzudenken, verbunden mit eindringlicher Musik von Joshua Schmidt, inspiriert von Gospel, Oper, Jazz und Rock'n'Roll.
Foto: Florin Ghioca (Mr. Zero - Andrei Ioan Ionescu (m.) + Truppe)
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